Stan techniczny samochodu - nie zaniedbuj tego

Dodane: 19-06-2016 18:35
Stan techniczny samochodu - nie zaniedbuj tego termostat silnika

Termostat w silniku

Termostat ? element cieczowego układu chłodzenia w tłokowym silniku spalinowym, który w zależności od temperatury cieczy chłodzącej kieruje jej strumień do tzw. "małego" lub "dużego" obiegu.

Jako elementy wykonawcze termostatu stosuje się mieszki wypełnione substancją o niskiej temperaturze wrzenia lub ciecze o dużej rozszerzalności cieplnej oraz substancje zmieniające objętość przy topnieniu.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Termostat_(silnik_spalinowy)


Samochody bywają awaryjne - co wtedy robić?

Nie zawsze nasz samochód jest sprawny wtedy, kiedy akurat tego potrzebujemy. Jedne z nich są bardziej awaryjne, inne mniej, ale zawsze możemy podjąć działanie, by uniknąć problematycznych sytuacji i konieczności częstych napraw. Możemy to zrobić, jeśli będziemy regularnie sprawdzać stan samochodu u mechanika oraz zapewniać autu wszelkie konieczne do poprawnego działania rzeczy, takie jak części zamienne lub odpowiednie płyny. Działanie auta opiera się na skomplikowanych procesach i nawet zaburzenie jednego z nich może skutkować awarią. Jeśli już do niej dojdzie, należy postarać się o fachową pomoc, a znajdziemy ją w renomowanych warsztatach samochodowych lub w odpowiednich serwisach.


Ważne fakty

Gdy temperatura cieczy chłodzącej jest poniżej 80 °C (zimny silnik) mieszek kurczy się przez co zamyka zawór kierujący ciecz do chłodnicy. Ciecz przepływa przez otwarty zawór do pompy (tzw. mały obieg). Z chwilą gdy temperatura cieczy wzrasta powyżej 90 °C mieszek rozszerza się. Zawór kierujący ciecz do chłodnicy zostaje otwarty, zaś do pompy zamknięty. Ciecz wówczas przepływa przez chłodnicę (tzw. duży obieg).

Obecnie wielu producentów samochodów stosuje termostat, który wykonany jest na nieco wyższą temperaturę otwarcia oraz posiada wbudowaną grzałkę o mocy kilkunastu Watów. Przy małych obciążeniach termostat utrzymuje podwyższoną temperaturę silnika ok 100-110 °C co wpływa korzystnie na zużycie paliwa i zawartość substancji szkodliwych w spalinach, natomiast przy dużych obciążeniach sterownik silnika włącza grzałkę i steruje jej mocą w celu wymuszenia otwarcia zaworu przy temperaturze cieczy chłodzącej ok 80 - 90 °C. Poprzez regulację prądu grzałki uzyskuje się żądaną temperaturę cieczy zgodnie z programem zapisanym w sterowniku. Zasada działania termostatu pozostaje nadal niezmieniona, jedynie grzałka ma za zadanie "oszukać" termostat dając możliwość jego regulowania.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Termostat_(silnik_spalinowy)